هدف از آفرینش همۀموجودات، رشد معنوی واختیاری انسان بوده است
برای خواندن لطفا به ادامه مطلب بروید
هدف از آفرینش همۀموجودات، رشد معنوی واختیاری انسان بوده است
آیه
وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیامٍ وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّکمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَیقُولَنَّ الَّذِینَ کفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ[1]
ترجمه
او کسی است که آسمان ها و زمین را در شش روز (دوران) آفرید و عرش (حکومت) او بر آب قرار داشت، تا شما را بیازماید که کدام یک نیکوکارترید و اگر بگویی که شما پس از مرگ زنده خواهید شد، همانا کفّار خواهند گفت: این نیست مگر سحری آشکار.
نکته ها:
مراد از شش روز در آیه، شش مرحله و دوران است. زیرا در ابتدای آفرینش، خورشیدی نبود تا شب و روزی باشد.
کلمۀ«عرش» به سقف و مکان مسقّف و داربست و همچنین به تختِ بلند و بزرگ پادشاهان اطلاق می شود و گاهی به عنوان کنایه از قدرت بکار رفته است. مثلًا می گویند:
فلانی بر تخت نشست، یا آنکه فلانی را از تخت پائین کشیدند، یعنی قدرتش از بین رفت.
سؤال: این آیه، هدف خلقت را آزمایش انسان می داند، «لِیبْلُوَکمْ» ولی آیات دیگر امور دیگری را بیان کرده اند، چگونه است؟
پاسخ: هدف ها در طول یکدیگر و به صورت مرحله ای است، چنانکه شخمِ زمین برای کشت است و کشت برای گندم و گندم برای نان و نان برای انسان. آیات قرآن نیز مراحلی را برای هدف خلقت انسان بیان کرده است:
الف: آفرینش برای آزمایش است. «لِیبْلُوَکمْ»
ب: آزمایش، برای جدا کردن خوبان از بدان است. «لِیمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ»[2]
ج: جدا کردن خوبان از بدان، برای جزا و کیفرِ متناسب است. «لِتُجْزی کلُّ نَفْسٍ بِما کسَبَتْ»[3]
د: جزا و کیفرِ متناسب، برای عمل به وعده بوده است. «وَعْداً عَلَینا»[4]
حضرت علی علیه السلام فرمود: آزمایش خداوند برای دانستن نیست، بلکه آزمایش او برای بروز عکس العمل از انسان است، تا اگر عملش خوب بود، پاداش گیرد و اگر بد بود، کیفر بیند. [5]
در روایات، «أَحْسَنُ عَمَلًا» به «احسن عقلا و اورع عن محارم اللّه و اسرع فی طاعة اللّه»[6] و در بعضی روایات به «ازهد فی الدنیا»[7] تفسیر شده است، چنانکه امام صادق علیه السلام می فرماید: حُسن عمل، یعنی عملِ همراه علم، اخلاص و تقوی، نه عمل زیاد. [8]
پیام ها:
1- جهان، برای انسان آفریده شده است. خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ . . . لِیبْلُوَکمْ
2- گرچه قدرت الهی می تواند همه چیز را در یک لحظه بیافریند، ولی حکمت الهی اقتضا می کند که آفرینش تدریجی باشد. خَلَقَ . . . فِی سِتَّةِ أَیامٍ
3- سرچشمۀمادّی آسمان ها وزمین، آب ویا موادّ مذابّ بوده است. «کانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ»
4- آب، قبل از آسمان ها و زمین وجود داشته است. «کانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ»
5- هدف از آفرینش همۀموجودات، رشد معنوی واختیاری انسان بوده است.
خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ . . . لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلًا
6- کیفیت عمل مهم است، نه کمیت آن. «أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
7- آسمان و زمین برای کار نیک آفریده شده، نه برای کامیابی و لذّت طلبی و غافل بودن. «أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
8- منکرین معاد، برهان ندارند و فقط تهمت می زنند. «إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ». [9]
پی نوشت ها
[1] سوره هود، آیه 7
[2] انفال، 37.
[3] جاثیه، 22.
[4] انبیاء، 104.
[5] نهجالبلاغه، خطبه 144.
[6] تفسیر مجمعالبیان.
[7] بحار، ج 74، ص 93.
[8]تفسیر کنزالدقائق.
[9] محسن قرائتى، تفسیر نور، 10جلد، مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن - تهران، چاپ: 4، 1389.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی حوزه
- ۹۵/۱۱/۰۹