شما را با این نعمتهای فراوان می آزمائیم
برای خواندن لطفا به ادامه مطلب بروید
شما را با این نعمتهای فراوان می آزمائیم
آیه
وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقاً * لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَ مَنْ یعْرِضْ عَنْ ذِکرِ رَبِّهِ یسْلُکهُ عَذاباً صَعَداً [1]
ترجمه
و اگر بر طریق (حق) استقامت کنند، آنان را با آبی فراوان سیراب می کنیم، تا در آن (رفاه و آسایش) امتحانشان کنیم و هر کس از ذکر پرورگارش اعراض کند، او را در عذابی سخت در می آورد.
نکته ها:
«غدق» به معنای فراوانی و «صعد» به معنای سخت و مشکل است.
امام باقر علیه السلام می فرماید: مراد از «اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ» استقامت در مسیر اهل بیت است. و از امام صادق علیه السلام نقل شده است که اگر مردم بر ولایت مااستقامت داشته باشند از علم کثیر کامیاب می شوند.[2] «لَأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقاً»
از بهترین شیوه های تربیتی، شیوه مقایسه است. در یک آیه می فرماید: استقامت و باران و در آیه بعد: اعراض و عذاب. با مقایسه این دو حالت مسئله حق وباطل شفاف تر می شود.
اعراض از ذکر خدا هم در دنیا زندگی را سخت می کند. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً»[3] وهم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر می کند. «وَ مَنْ یعْرِضْ عَنْ ذِکرِ رَبِّهِ یسْلُکهُ عَذاباً صَعَداً»
پیام ها:
1- مهم تر از ایمان، پایداری و استقامت بر آن است. «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ»
2- در میان راه ها، تنها یک راه حق قابل قبول است. طَرائِقَ قِدَداً. .. عَلَی الطَّرِیقَةِ
3- بیان آثار و برکات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. لَوِ اسْتَقامُوا. .. لَأَسْقَیناهُمْ
4- آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلکه در دنیا نیز ظاهر می شود. «لَأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقاً»
5- استقامت بر راه حق ارزش است. و هر استقامتی ارزش ندارد، زیرا بعضی استقامت ها لجاجت و یک دندگی است. «اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ»
6- توسعه رزق، یکی از اسباب آزمایش است. «لَأَسْقَیناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ» (چنانکه حضرت سلیمان نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست.
«هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیبْلُوَنِی»[4])
7- استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر می گذارد. «ماءً غَدَقاً»
8- رفاه زمینه غفلت است. «ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ»
9- با توسعه رزق مغرور نشوید. «لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ»
10- حتّی بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، کار خود را پایان یافته ندانید که تازه آزمایش دیگری شروع می شود. ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ . ..
11- خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. ماءً غَدَقاً. .. عَذاباً صَعَداً
12- یکی از عوامل کشیده شدن به دوزخ اعراض از ذکر خداوند است. «وَ مَنْ یعْرِضْ عَنْ ذِکرِ رَبِّهِ یسْلُکهُ عَذاباً صَعَداً»
13- گاهی نزول باران وسیله آزمایش است که اگر با ناشکری و کفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عَذاباً صَعَداً»[5]
پی نوشت ها
[1] سوره جن، آیه 17- 16
[2] تفسیر مجمعالبیان.
[3] طه، 124.
[4] نمل، 40.
[5] محسن قرائتى، تفسیر نور، 10جلد، مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن - تهران، چاپ: 4، 1389.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی حوزه
- ۹۵/۱۱/۰۹