ارزش تلاش براى حج!
امام صادق علیه السلام مىفرمایند: «اگر مىتوانى نان و نمک بخورى و پول خود را براى حج ذخیره کنى، چنین کن»
مطالعه روایات حج، انسان را به حیرت و اعجاب وامىدارد. این مراسم به قدرى مهم است که از ماهها قبل، امام سجاد علیه السلام در هر شبانهروز ماه رمضان، بعد از هر نماز، از خداوند توفیق زیارت حج را مىخواهد و گاهى در یک دعا، چند مرتبه از خداوند حج درخواست مىکند.
و امام صادق علیه السلام میفرمایند:«اگر مىتوانى نان و نمک بخورى و پول خود را براى حج ذخیره کنى، چنین کن» (وافى، ج 2، ص 50)
بقیه در ادامه مطلب
و در حدیث دیگرى از امام صادق آمده است: «سعى کنید، مخارج حج سبک باشد تا نشاط براى حج در شما زنده بماند. کسى که با مخارج سنگین به حج مىرود و کمرش زیر بار خرج خم مىشود، خاطره خوشى از حج ندارد و نشاط رفتن مکرر در او از بین مىرود». (فروع کافى، ج 4، ص 280)
البته این حدیث، مربوط به افراد عادى است وگرنه اولیاى خدا که سفر حج را، رفتن به سراى معشوق مىدانند، هرچه خرج کنند و هرچه بروند و هرچه به سختى افتند، کمترین رنج و خستگى در خود احساس نمىکنند و این امام سجاد علیه السلام است که بارها، بیست روز پیاده روى مىکردند تا از مدینه به مکه مىرسیدند. (وسائل الشیعه، ج 8، ص 56)
و امام حسن مجتبی علیه السلام بیست مرتبه پیاده به حج رفتند. (تهذیب الاحکام، ج 5، ص 12. وسائل الشیعه، ج 8، ص 55)
آرى، آنجا مکانى است که نهصد نفر از انبیاى الهى در آن نماز خواندهاند، (مستدرک الوسائل، ج 2، ص 145)
جایى است که قرنها، میلیونها انسان آمده، دور آن طواف کردهاند تا آنجا که نامش سرزمین «بکّه» شده است. «بکّه» یعنى محل ازدحام، محلى که گردنکشان تاریخ را سرکوب مىکند. (اقرب الموارد)
و سرانجام در عظمت حج، همین بس که از امام صادق علیه السلام نقل شده: بدترین انسانها، کسى است که در عرفات و مشعر توقف کرده، میان صفا و مروه سعى نموده، طواف کعبه و نماز آن را انجام داده باشد ولى خیال کند که هنوز آمرزیده نشده است. آرى، او بدترینانسانها است
در روایت دیگرى از امام صادق علیه السلام مىخوانیم:
کسى که به حج رود، در قیامت مىتواند نسبت به همسر و همسایه و فرزندانش شفاعت کند. (مستدرک الوسائل، ج 2، ص 10)
و در حدیث دیگر مىخوانیم: کسى که با نیت صادق و مال حلال، به حج رود، در قیامت کنار انبیاء و صدیقین و شهداء و صالحان خواهد بود. (وسائل الشیعه، ج 8، ص 102)
همچنین در روایتى آمده: خداوند، به خاطر حج رفتن گروهى از شیعه، قهر خود را از دیگران باز مىدارد. (وسائل الشیعه، ج 1، ص 18)
و در جاى دیگر آمده: هریک از نماز و حج و صدقه و آزاد کردن بردگان، در چهره زیبایى، مونس انسان در قبر او مىشود. (وسائل الشیعه، ج 8، ص 139)
حج-حجاج
و نیز در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است: هرگاه انسان به خیال زود رسیدن به حوائج دنیا حج را رها کند، خداوند چنان در کارش گره قرار مىدهد که حجاج بیشتر مراسم حج را انجام داده ولى او هنور مشکل خود را حل نکرده است.(من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 220)
خداوند به زائران خانه خود لطف بسیار دارد. در حدیث مىخوانیم: «لا یزال العبد فى جد الطواف بالکعبة مادام حلق الراس علیه». (فروع کافى، ج 4، ص 547)
مرحوم مجلسى؛ قدس سره در کتاب «مرآة العقول» مىگوید: معناى حدیث آن است که بعد از سر تراشیدن در مکه، مادامى که موها نروییده است، گویا انسان در حال طواف است.
نشانه لطف دیگر خداوند به حاجى آن است که هرگاه زائر خانه خدا در مکه یا مدینه از دنیا برود، در قیامت بدون حساب وارد بهشت مىشود. (فروع کافى، ج 4، ص 548) و اگر در راه مکه، هنگام رفت و یا بازگشت، از دنیا برود در قیامت، از آن همه ناراحتىها در امان است. (تهذیبالاحکام، ج 5، ص 23)
امام صادق علیه السلام میفرمایند:«اگر مىتوانى نان و نمک بخورى و پول خود را براى حج ذخیره کنى، چنین کن»
در روایات مىخوانیم که شب و روزى بهتر از دهه ذىالحجّه که حجاج سرگرم انجام مراسم حج هستند، وجود ندارد. (مستدرک الوسائل، ج 2، ص 9) حتى کسى که خود را آماده حج کند، از گناهان پاک مىشود، گویى تازه از مادر متولد شده است. (فروع کافى، ج 4، ص 252)
در حدیث دیگرى از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده: «من اراد الدنیا والاخرة فلیام هذا البیت» (من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 219) ، هرکه دنیا و آخرت مىخواهد به فکر مکه باشد.
از امیرالمۆمنین علیه السلام نقل شده: «الحج تقویة للدین» (غررالحکم) ، حج، سبب قدرت و تقویت دین است.
امام صادق علیه السلام حج و عمره را دو بازار آخرت دانسته که همهاش سود است؛ اگر زنده بماند، بیمه خداوند است و اگر در مسیر راه از دنیا برود، اهل بهشت است. (تهذیب الاحکام، ج 5، ص 22)
نه تنها خود مراسم حج، بلکه تلاش هایى که انسان براى حج انجام مىدهد، براى هر گامى، ده پاداش اضافه و ده گناه کم مىشود و ده درجه ارتقا مىیابد. (وافى، ج 2، ص 41)
و سرانجام در عظمت حج، همین بس که از امام صادق علیه السلام نقل شده: بدترین انسانها، کسى است که در عرفات و مشعر توقف کرده، میان صفا و مروه سعى نموده، طواف کعبه و نماز آن را انجام داده باشد ولى خیال کند که هنوز آمرزیده نشده است. (وافى، ج 2) آرى، او بدترینانسانها است.
منبع : tebyan.net
- ۹۵/۱۰/۲۲